
REFERATER
2026
Referat af Aarhuus Nimbus Klubs 30. Generalforsamling
onsdag den 28. januar 2026 kl 19:30 på Restaurant Terrassen, Tivoli Friheden
Der blev afholdt et minuts stilhed for Nik Hyllestad.
Dagsorden ifølge vedtægterne:
1: Valg af dirigent
Dan Zachariassen blev knapt så overraskende valgt. Dan konstaterede at generalforsamlingen var lovligt indvarslet med reference til annonceringen i bl.a. klubbladet udgivet i december 2025. Herefter bad Dan forsamlingen om som minimum at sætte mobilerne på lydløs og efter gennemgang af dagsordenen kunne han konstatere at der ikke var kommentarer til den fra forsamlingen.
2: Valg af referent Valget faldt på undertegnede – tak for det.
3: Valg af to stemmetællere Anette Rasmussen og Torkild Würtz blev valgt.
4: Bestyrelsens beretning, herunder redaktørens beretning
Formand Henrik Lahn Hansen bød de nye medlemmer velkommen og gennemgik herefter bestyrelsens beretning, som tillige er trykt i klubblad nr. 121 i december 2025.
Sune Nielsen fortalte herefter om en interessant papkasse, som klubben havde overtaget fra en mand ude vestfra fra Videbæk. Den viste sig at indeholde en Nimbus som klubben herefter så småt er gået i gang med at renovere. Det er nu den 4. Nimbus, klubben renoverer i fællesskab.
Herefter orienterede Martin Møller Hansen om de forskellige aktiviteter herunder køreturene og garagebesøgene. Martin opfordrede forsamlingen til at sende forslag til aktivitetsudvalget der udover Martin også består af Bjarne Kristensen og Finn Elbek Nielsen.
Nu blev det Brian Sørensen og Frank Herbslebs tur til at fortælle om Rømø-racet 2025, men også om Rømø-racet 2026, hvor Brian annoncerede sin tilbagetræden. Heldigvis er der fundet en afløser i et nyt medlem; Per Jensen, så teamet er fuldtalligt også i 2026. Hanna og Brian tager deres autocamper med og ønsket er at skabe en base for Aarhuus Nimbus Klub, hvor medlemmer er velkomne til at ’hænge ud’.
Sune fik herefter mikrofonen og fortalte om årets træf, der blev afholdt i Ramløse. Omtrent 25-30 medlemmer deltog fra Aarhuus Nimbus Klub (ANK).
Henrik takkede herefter Sune for arbejdet med klubbens Facebook-side samt mails udsendt til Nyhedsgruppen. Henrik takkede også Brian og Ole Thykær for et godt blad. Sune løftede sløret for statistik omkring klubbens Facebook-side, hvor vi på et tidspunkt havde ikke mindre end 110.000 klik på et opslag med en video, Frank Herbsleb havde lagt op i forbindelse med et løb på Rømø Race 2025. Frank supplerede med baggrunden for videoen samt reklamerede for og efterlyste opslag fra medlemmerne.
Til sidst takkede Henrik bestyrelsen for et godt samarbejde og klubbens medlemmer for at bakke flittigt op om de forskellige aktiviteter. Henrik nævnte flere af de forskellige opgaver, som klubbens medlemmer flittigt påtog sig. Alene den frivillige bladomdeling sparer årligt klubben for kr. 7.500,- i portoudgifter. Til sidst bad Henrik Keld Normann Nielsen om at komme op til bestyrelsen, hvor han under applaus modtog en gave for det store arbejde med bl.a. at holde klublokalet de seneste 25 år.
Redaktør Ole Thykær orienterede herefter forsamlingen om et påkrav, som klubben modtog ila. efteråret. Angiveligt skulle klubben uden tilladelse have bragt et billede af en P-bøde i en forrude. Problemet består i at Copyright Agent hævder at billedet er ophavsretligt beskyttet. Ole har spurgt Motorhistorisk Samråd (MS), der har haft lignende sager. MS har valgt at betale en 2-3 gange. Ole læste vores endelige svar til Copyright Agent op for forsamlingen. Vi har ikke siden hørt fra Copyright Agent. Ole antager at Copyright Agent anvender AI til at gennemlæse digitale blade for at forfølge evt. ulovlige gengivelser af billeder.
Dirigenten spurgte forsamlingen til godkendelse af såvel formandens som redaktørens beretning. Begge beretninger blev godkendt af forsamlingen under applaus.
5: Regnskabsaflæggelse til godkendelse, samt budget til orientering
Regnskab og budget blev omdelt på forsamlingen og gennemgået af kassereren Per T. Hansen og er vedhæftet her. Årets resultat kr. -1.326,24 (26.463,73) – medlemmer 124 (123) - tal i parentes er fra 2024.
Dan spurgte forsamlingen til spørgsmål til regnskabet. Der var imidlertid ingen spørgsmål, hvorefter regnskabet blev godkendt under applaus.
6: Fastsættelse af kontingent for efterfølgende kalenderår (2027) samt betalingsfrist
Kontingentet er i budgettet fastsat til uændret kr. 400,-/år med betaling den 15.01.2027. Lone Wenderby spurgte til den budgetterede kontingent-indtægt og Per forklarede at de budgetterede kr. 48.000,- er baseret på 120 betalende medlemmer á kr. 400,-.
Budgettet blev gennemgået og herefter godkendt under applaus.
7: Eventuelle indkomne forslag Der var ingen indkomne forslag.
8a: Valg af bestyrelsesmedlemmer, på valg er:
Martin Møller Hansen genvalgt Bjarne Kristensen genvalgt
Sune Nielsen genvalgt Henrik Hansen genvalg
8b: Valg af bestyrelsessuppleanter, på valg er:
Torben Pilsgaard Hansen genvalgt Jacob Jacobsen genvalgt
8c: Valg af revisor, på valg er: Anette Rasmussen genvalgt
8d: Valg af revisorsuppleant, på valg er: Torkil Würtz genvalgt
9: Eventuelt
Frank spurgte til DNT årstræf 2027 og Henrik kunne fortælle, at vi ganske vist har fået en henvendelse fra Dansk Nimbus Touring (DNT) om at afholde dette. Det forventes, at en klub i vores størrelse kan afholde et træf. Der har været afholdt et indledende møde med MOSTEN. Senere i februar holdes et møde med MOSTEN og rep. fra DNT´s træfudvalg. Efterfølgende arbejdes der videre på det.
Sune orienterede om årsmødet i Motorhistorisk Samråd (MS), hvor han deltog sammen med Ole
Sune orienterede om årsmødet i Motorhistorisk Samråd (MS), hvor han deltog sammen med Ole Kristensen. Sune fortalte i detaljer om de opgaver, som MS bestrider herunder de lovgivningsmæssige udfordringer, der opstår når politikerne i enten EU eller på Christiansborg vedtager eller overvejer at vedtage nye love. Førere af veteran-køretøjer benævnes af MS som ’Den rullende Kulturarv’. MS opfordrer medlemmer til at skille sig af med GSM (=Gamle Sure Mænd), og i stedet erstatte dem med yngre medlemmer med en positiv ånd. Nimbus-museet i Horsens er af MS/DNT fremhævet som foregangsbillede for ’Den rullende Kulturarv’. Det er en flot anerkendelse og kan i høj grad tilskrives Knud Jørgensens og Ole Kristensens store arbejde med at dokumentere museets samling.
Henrik kunne fortælle at bestyrelsen arbejder med at planlægge klubbens 30 års-jubilæum, der finder sted i 2026 – nærmere følger. Derudover som tidligere nævnt at klubben i 2025 blev kontaktet af Danmarks Nimbus Touring (DNT), om at afholde årstræffet i 2027.
Brian kunne fortælle mere om at GSM er forsøgt afskaffet i Danmarks Veteran Motorcykelklub (DVM) og opfordrede medlemmerne til at henvende sig til ham for samlet at tilmelde sig f.eks. Skagen-København-løbet.
Kaj S. Petersen rejste sig og inviterede til et besøg hos ham i St. Sjørup v/ Ørsted på Norddjurs. Besøget skulle tillige indeholde en lokal køretur en torsdag i juni.
Herefter takkede Dan generalforsamlingen for god ro og orden og ønskede alle en god tur hjem.
Copyright © Aarhuus Nimbus Klub 2026